RAUNO TIRRI: 17. 12. 2015
Kirjoittelenpa
näin alkuun katkelmia kirjastani Jatkuvan onnentunteen harha:
Kyselytutkimusten
mukaan ihmisten erot onnellisuudessa ei näytä riippuvan kovinkaan paljon
varallisuudesta. Kyselytutkimukset osoittavat, että lähes kaikissa Euroopan
maissa onnellisuusprosentit ovat siellä 80 -90 välillä. Toisaalta rikkaimpien
ja köyhimpien ihmisten välillä on vain vähäinen ero ja hiljattain julkaistun
tanskalaistutkimuksen mukaan Suomi oli tässä vertailussa tasa-arvoisin.
Kyselystä
voitiin myös päätellä, että ne jotka kiivaimmin tavoittelevat rikkautta, ovat
varallisuustasosta riippumatta tavallista tyytymättömimpiä. Erityisesti se
ilmenee silloin kun varallisuuden kasvu pysähtyy tai lähtee laskuun. Toisaalta
onnettomimmat ihmiset löytyvät kyllä niiden köyhien joukosta, jotka tuntevat
syrjäytyneen osattomiksi yhteisen kakun jaossa.
Kysymys on
kuitenkin nimenomaan suhteellisesta köyhyydestä. Kun on verrattu sodanjälkeisen
ajan ihmisten onnellisuutta nykypäivän ihmisiin verrattuna, selvää eroa eri
aikoina elävien ihmisten onnellisuudessa ei ole, vaikka yleinen elintaso on 70
vuodessa noussut moninkertaisesti. Yllättävää on ollut huomata, että itsemurhia
tehtiin sota-ajan jälkeen suhteellisesti huomattavasti vähemmän kuin nykyään,
minkä on tulkittu johtuvan sen ajan kiinteämmästä perherakenteesta ja
yhteisöllisyydestä yleisemminkin.
Näyttää
siis siltä, että vaikka hyvästä jatkuvasta taloudellisesta kasvusta on tehty
kaiken kattava päämäärä, sen tuoma lisävauraus ei onnellisuutta takaa. Eikä toisaalta
loputon taloudellinen kasvu voi olla mahdollistakaan rajallisessa
maailmassamme.
Tärkeintä onnellisuudelle
näyttää olevan perusturvallisuus hyvän ympäristön, sosiaalisen elämän sekä
terveyden tuomana.
Onnentunteet viriävät ennen
kaikkea hyvistä ihmissuhteista.
Tässä
alkaneessa kansainvaelluksessa on voitu konkreettisesti nähdä, kuinka häiriö
yhteisön hyväksymässä kulttuurin ja tapojen arvomaailmassa hämmentää ja jopa
pelottaa ihmisten mieltä. Primitiivisissä yhteisöissä vieraan pelko on ollut
luontaista yhteisöä turvaava tekijänä. Vasta kun on nähhty, ettei vieraasta ole
vaaraa, vaan päinvastoin jotain hyötyä, hänet on voitu hyväksyä elämään
yhteisössä ja vähitellen parantamaan asemaansa sen jäsenenä. Vielä nykyäänkin vieraiden pelko häipyy vasta
kun heidät opitaan tuntemaan ja saatu kunnioittamaan uuden yhteisön sääntöjä. Kun
ajatellaan tätä hetkeä, niin on voitu jo nähdä, että kotouttamisella on kiire,
ettei syrjäytymiskehitys ehdi edelle.
Hyvät
ihmissuhteet näkyvät asukkaiden parempana terveydentilana ja jopa pidentyneenä
elinikänä. Esimerkiksi tilastoissa näkyvä suomenruotsalaisten pitempi elinikä
voidaan parhaiten selittää johtuvaksi heidän vilkkaammasta harrastus ja
kulttuuritoiminnasta ja siitä syntyvästä luottamuksesta ja avunannosta
toisilleen eli hyvästä yhteisöllisyydestä. ” Ja må han leva, ja må han leva uti
hundrade år…”
Ihmisen kaikkinainen toiminta
osoittaa, että hän on perusluonteeltaan sosiaalinen. Ihminen syntyy täysin avuttomana,
muihin kädellisiin verrattuna oikeastaan ennen aikojaan. Pitkä kehitysaika on
tärkeä, sillä se takaa pitkän oppimisajan. Toisaalta suurempi pää ei mahtuisi
synnytyskanavastakaan.
Ihmisellä
on runsaasti sosiaalisia ominaisuuksia, joista osa on vanhoja, kaikille
kädellisillä esiintyviä ominaispiirteitä. Esimerkiksi kasvojen monivivahteinen
elekieli ilmeineen, itkuineen, hymyineen ja nauruineen ovat nähtävissä jo
simpansseilla, joskin heikompana ja vaikeina ihmisen tulkittaviksi. Näissä tärkeinä ovat myös erilaiset uhkaus- ja
lepytyseleet, joiden avulla torjutaan fyysistä väkivaltaa.
Ihminen on alkuaan pienryhmän
ja hierarkkisen järjestelmän jäsen. Se on muodostunut suurperheestä ja heimosta. Monet
etologit ovat sitä mieltä, että tämä ilmenee vielä nykyihmiselläkin ystävien
lukumäärässä. Näyttää siltä, että ihmisen sosiaalisia perustarpeita
ylläpitämään riittää yleensä melko pieni ystävien joukko ja yksinäisyyttä
torjumaan riittää usein vain muutama hyvä ystävä. muut ovat turvaverkkoa
täydentäviä jäseniä, jotka eivät
helposti saavuta läheisen asemaa. He ovat kuitenkin tärkeitä suurheimon ja
kansakunnan jäseninä ja siten tarpeellisen ryhmäidentiteetin muodostajana ja
yhteisten pyrkimysten toteuttajina.
Erilaisuuden
hyväksyminen onkin vaatinut pitkäaikaista ihmisen älyllistä sekä korkean tason
henkistä ja yhteisöllistä kehittymistä, mikä on kuitenkin vielä pahasti kesken.
Aivojen rakenteessa jo tähänastinen kehitys näkyy etuaivolohkojen moninkertaisena
laajuutena muihin kädellisiin verrattuna, mutta primitiivisen käyttäytymisen
hillitseminen on silti vaikeaa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti